Kto wynalazł sygnalizację świetlną?

Sygnalizacja drogowa została wynaleziona przez Johna Peake’a Knighta, inżyniera pracującego w branży kolejowej. Po raz pierwszy została zainstalowana w Londynie pod Izbą Parlamentu w 1868 r. W tamtym czasie samochody były bardzo rzadkim widokiem, jednak mimo to Londyn był królestwem wypadków drogowych, spowodowanych głównie przez dorożki. W samym roku 1866, 1102 osób zginęło, a 1334 zostało rannych w wyniku różnego rodzaju wypadków drogowych. Wypadki były tak częste, gdyż nie było praktycznie żadnych przepisów drogowych. W 1861 weszła w życie pierwsza z trzech ustaw regulujących ruch drogowy o nazwie Ustawa o Czerwonej Fladze (Red Flag Act). Ustawy te wprowadzały limity prędkości pojazdów na drodze i wprowadzały dodatkowe obowiązki. Przed dorożkami wieloosobowymi (zwanymi omnibusami) musiała biec osoba z czerwoną flagą jako ostrzeżeniem. Jednak mimo nowych przepisów brakowało standaryzacji znaków drogowych i regulacji ruchu. Ruchem w newralgicznych miejscach kierowali policjanci.

pierwsza sygnalizacja świetlna
Plakat informacyjny dotyczący nowatorskiego systemu i szkic samego urządzenia

W 1865 Knight zaproponował zwierzchnikowi londyńskiej policji użycie semafora kolejowego jako sygnalizacji drogowej. Propozycja została rozpatrzona pozytywnie i pierwszy sygnalizator w historii stanął w okolicy Mostu Westminsterskiego. Sygnalizator wyglądał jak latarnia z rozkładanymi na boki ramionami, które pokazywały pierwszeństwo. Urządzenie było sterowane mechanicznie i potrzebowało policjanta do obsługi. W nocy natomiast pierwszeństwo sygnalizowała zasilana gazem latarnia, która świeciła na zielono lub czerwono.

System sprawdził się, redukując liczbę wypadków. Wynalazca planował więcej tego typu urządzeń. Niestety miesiąc po debiucie, wyciek gazu z instalacji spowodował eksplozję, ciężko raniąc policjanta-operatora. Po tym wypadku natychmiast anulowany wszystkie plany. Do pomysłu powrócono dopiero ponad 40 lat później w Stanach Zjednoczonych. System z dwoma kolorami został zainstalowany w Cleveland w 1914 roku. Natomiast trójkolorowy pojawił się w Nowym Jorku w 1918 roku. Do Anglii sygnalizacja wróciła dopiero w latach 20, kiedy to po raz pierwszy zainstalowano sygnalizację elektryczną. Pierwsze światła tego typu pojawiły się w Londynie, na skrzyżowaniu między St. James’s Street i Piccadilly, w 1925 roku. Były obsługiwane ręcznie przez policjantów za pomocą przełączników. Sygnalizacja automatyczna, działająca w odstępach czasowych, została zainstalowana w Wolverhampton w 1926 roku.

Bridge street 12 John Peake knight
Pod adresem Bridge street 12 znajduje się tablica upamiętniająca wynalazcę

 

Źródła:

https://www.theguardian.com/notesandqueries/query/0,5753,-1460,00.html

http://www.drogowiec.pb.bialystok.pl/referaty/sygnalizacja.htm

http://www.drivinglessons-cumbernauld.com/history-of-driving.html

http://www.bbc.co.uk/nottingham/content/articles/2009/07/16/john_peake_knight_traffic_lights_feature.shtml

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *