Dlaczego w supermarketach jest tak mało okien?

W Polsce działa kilka tysięcy supermarketów. Na rynku konkurują ze sobą zarówno marki rodzime jak i należące do kapitału obcego. Niezależnie jednak w jakiej sieci robimy zakupy, łatwo zwrócić uwagę, że większość sklepów o dużej powierzchni sprzedażowej ma jedną wspólną cechę – niemal całkowity brak okien. Oprócz przeszklonego wejścia nie ma żadnych bocznych okien ani sufitowych świetlików. Dlaczego supermarkety unikają instalacji okien?

W supermarketach nic nie jest przypadkowe. Ułożenie produktów na półkach, wyposażenie i dekoracja sklepu, muzyka grana w tle, czy nawet podłoga mają na celu wyciągnięcie od klientów jak największej ilości pieniędzy. Zasada jest prosta — im dłużej klient przebywa w sklepie, tym więcej produktów wyląduje w koszyku. To, dlatego wiele sklepów ma podłogi wyłożone kafelkami, które powodują hałas wózków, zmuszając kupujących do wolniejszego poruszania się po sklepie. To, dlatego niezbędne produkty są od siebie oddalone, aby klient musiał przejść przez cały sklep, co da mu szansę sięgnąć po kolejne produkty. Elementem psychologii sprzedaży jest także brak okien. Brak naturalnego oświetlania ma sprawić, że klient zapomni o upływającym czasie. Jeśli klient zobaczy, że się chmurzy czy ściemnia, będzie chciał zrobić swoje zakupy jak najszybciej.

mrożonki

Istnieją także praktyczne powody, dla których w supermarketach nie instaluje się okien. Duże sklepy nigdy nie narzekają na brak produktów, jednak nie zawsze starcza miejsca, aby towar odpowiednio wyeksponować. Przestrzeń handlowa jest niezwykle droga, zwłaszcza w centrach miast i dlatego musi być wykorzystywana optymalnie. Jeśli na jednej ze ścian pojawią się okna, oznacza to utratę cennej przestrzeni, którą można by zagospodarować dodatkowymi półkami lub lodówkami. Światło słoneczne także powoduje blaknięcie barwnych opakowań, co sprawia, że dany produkt wygląda na postarzały i nietrakcyjny.

  Czy moneta wyrzucona z wieżowca może kogoś zabić?

Nie oznacza to jednak, że taki wystrój supermarketów będzie obowiązywał zawsze. W Austrii, Szwajcarii i Niemczech sieci takie jak M-Preis, Migros, Edeka, Rewe czy Tegut, stawiają na naturalne oświetlenie. Problem z promieniami UV jest rozwiązywany poprzez oklejenie okien specjalną folią. Rozwiązanie takie pozwoliło na zredukowanie kosztów oświetlenia o 23%.

Źródła:

https://www.businessinsider.com/why-supermarkets-have-so-few-windows-2017-11?r=US&IR=T

https://www.savethestudent.org/save-money/food-drink/tricks-of-the-supermarket.html

https://www.mashed.com/414110/the-real-reason-your-grocery-store-only-has-a-few-windows/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *