Jak powstają dziury drogowe?

Jak powstają dziury drogowe?

Można je znaleźć na niemal każdej drodze. Dziury w nawierzchni są zagrożeniem zarówno dla kierowców jak i rowerzystów. O ile dziury pojawiające się na starych drogach nie dziwią, tak w przypadku stosunkowo nowej nawierzchni mogą budzić zdziwienie. W jaki sposób powstają dziury drogowe i jak się je naprawia?

Jak powstają dziury drogowe?

W wyniku eksploatacji nawierzchni w asfalcie powstają mikropęknięcia. Szybkość powstawania takich uszkodzeń zależy od wielu czynników: natężenia ruchu (większa ilość aut powoduje szybsze zużycie asfaltu), sposobu eksploatacji (ciężarówki, czy auta osobowe), warunków klimatycznych, oraz stanu podbudowy drogi. Uszkodzenia nawierzchni mogą także powstać w wyniku poprzednich napraw lub prac związanych z naprawą instalacji znajdujących się pod nawierzchnią (kanalizacja, sieci telekomunikacyjne itp.). Pęknięcia z czasem robią sie coraz większe. Dzieki szczelinom woda zaczyna wnikać w podbudowę drogi. Gdy temperatura spada poniżej zera, woda zamarza i rozszerza się, działając na asfalt niczym podnośnik hydrauliczny. Ciśnienie wywierane na asfalt powoduje pojawianie się większej ilości pęknięć. Prowadzi do powtarzających się cykli zamrażania-rozmrażania i większych uszkodzeń strukturalnych. Gdy temperatura podnosi się, lód topnieje, pozostawiając luki i puste przestrzenie. Przejeżdżające samochody wciskają wtedy asfalt w szczeliny i powstaje dziura.

Pęknięcia asfaltu

Wymienione wyżej czynniki to procesy naturalne, jednak istnieje także jeszcze jeden powód, dla którego asfalt przedwcześnie się zużywa – nieuczciwość wykonawców. Aby droga była odpowiednio zabezpieczona, pod asfaltem musi znaleźć się kilka warstw odpowiednich materiałów. Niejednokrotnie zdarzały się przypadki zastępowania drogiego materiału jego tańszym odpowiednikiem o dużo gorszych właściwościach. Czasami dochodzi też do zwykłych kradzieży. Podwykonawca trasy A1 został przyłapany na wywożeniu dolomitu (kruszywo używane na podbudowę) i zastępowanie go zwykłą ziemią z pokopalnianych hałd. Ciężarówka dolomitu była warta niemal 9000 złotych, a podwykonawca w ciągu jednej nocy potrafił wywieźć kilkanaście ciężarówek tego materiału. Jak można się domyślić, autostrada podbudowana zwykłą ziemią w bardzo szybkim czasie będzie nadawała się do remontu.

Jak naprawiane są dziury w jezdni?

Jeśli naprawa dokonywana jest zimą, ubytek uzupełniany jest mieszanką asfaltową zwaną “asfalt na zimno”.  Tradycyjny asfalt drogowy wymaga użycia ciężkiego sprzętu (np. walec) i podgrzania do wysokiej temperatury. Asfalt drogowy na zimno nie wymaga podgrzewania. Wadą jest mniejsza wytrzymałość. Z tego powodu tak zabezpieczona dziura musi zostać załatana tradycyjnym asfaltem. Asfalt na zimno wymaga jedynie oczyszczenia dziury. W przypadku łatania drogi gorącym asfaltem drogowcy muszą wyciąć cały fragment asfaltu wokół dziury. Powstały w ten sposób otwór zostaje nawilżony emulsją ułatwiającą wiązanie warstw, a następnie wypełniona mieszanką mineralno-asfaltową SMA. Miejsce łącznia nowej mieszanki ze starym asfaltem zostaje dodatkowo zabezpieczone specjalną masą uszczelniającą.

naprawiona dziura w drodze
Dziura wypełniona asfaltem. Ciemniejszy pasek na obrzeżach łaty to ślad po użyciu masy uszczelniającej.

Czy dziura w drodze może uszkodzić auto?

Tak, dziury mogą spowodować przebicie lub uszkodzenie opon samochodowych oraz wygięcie felg. Bardzo głęboka dziura może spowodować także uszkodzenie zawieszenia i podwozia. Dziury najlepiej wymijać, jednak może się zdarzyć, że kierowca zauważy dziurę dopiero w ostatnim momencie. Wtedy lepiej zwolnić i przejechać przez nią powoli i prosto. Jeśli koło podczas przejazdu przez dziurę jest skręcone, istnieje większa szansa na jego uszkodzenie.

Źródła:

https://www.cyclinguk.org/article/how-are-potholes-formed

https://budownictwob2b.pl/przegrody/baza-wiedzy/fundamenty/23067-podloza-i-materialy-dla-nawierzchni-drogowych

Naprawa nawierzchni. Skąd się biorą dziury i jak je usuwamy?

https://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/drogowcy-kradna-kruszywo-pod-jezdnie-wideo/51e01tb

A Solid Base Is Rock Steady

https://hydroizolacje24.pl/asfalt-na-zimno

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *