Jeżeli przyjrzymy się ciężarówkom, możemy dostrzec, że niektóre z nich jadą z kołami unoszącymi się nad drogą. Wiele osób zakłada, że są to koła zapasowe. Nie jest to prawda – uniesione w powietrzu koła pełnią zupełnie inną rolę.
Uniesione w powietrzu koła są po to, aby pomóc lepiej rozłożyć ciężar, gdy pojazd przewozi ciężki ładunek. Koła te są przymocowane do specjalnych osi zwanych osiami wleczonymi lub osiami podnoszonymi. Ich ustawieniem steruje kierowca, lub automatyczny system, który opuszcza oś gdy przekroczony zostaje dopuszczalny nacisk. Istnieją też samochody ciężarowe, które mają koła opuszczane z tyłu, za pojazdem. Ich cel jest taki sam — lepsze rozłożenie ciężaru.
W przypadku lżejszych ładunków lub jazdy bez obciążenia koła zostają podniesione. Pomaga to zmniejszyć tarcie, ograniczyć zużycie paliwa oraz zmniejszyć zużycie łożysk i opon. Ma to też niebagatelne znaczenie przy wyliczaniu opłat drogowych. Liczba osi pojazdu jest jednym z czynników wykorzystywanych do obliczania stawek za przejazd. Niestety większość krajów wciąż stosuje własne stawki, nawet wewnątrz Unii Europejskiej, więc kierowca musi się z nimi zapoznać indywidualnie.
Źródła:
https://jalopnik.com/why-some-trucks-have-those-extra-wheels-that-dont-alway-1837946524
https://mytocz.eu/pl/etoll/changes-2021
https://www.toll-collect.de/pl/toll_collect/rund_um_die_maut/gewichtsklassen_2019/gewichts__und_achsklassen.html
https://omega-pilzno.com.pl/oplaty-drogowe-w-europie-transport-ciezki/