Szyny kolejowe nieustannie pracują. Muszą wytrzymać ciężar pociągów ważących po kilkaset ton, wahania temperatury i przesuwanie się gruntu. Są także narażone na wibracje, podmywanie przez opady oraz rozwój roślinności. Tym wszystkim niekorzystnym warunkom ma zapobiegać tłuczeń, czyli kładzione wzdłuż torów kamienie.
Jak budowane są tory kolejowe?
Grunt, na którym zostaną położone tory, musi zostać utwardzony przy pomocy ubijania. Następnie kładziona jest geowłóknina — cienka mata z włókien syntetycznych, która działa jak filtr. Jej zadaniem jest przepuszczanie wody oraz blokowanie kamieni, piasku i korzeni roślin. Następnie kładziona jest warstwa drobnych kamieni i skał, a na nią wysypywany jest składający się z kruszonych skał tłuczeń. Dopiero wtedy kładzione są podkłady kolejowe, na które mocuje się szyny.
Do czego służy tłuczeń?
Tłuczeń zapobiega wyrastaniu chwastów i traw oraz zapewnia odpływ wody, dzięki czemu nie gromadzi się ona między torami i nie podmywa całego torowiska. Kruszone kamienie pochłaniają także wibracje, które wytwarza przejeżdżający pociąg, co przyczynia się do obniżenia poziomu hałasu.
Kamienie używane jako tłuczeń to na ogół granit, bazalt i dolomit. Większe odłamki tych skał są kruszone na wymaganą wielkość. Kamienie używane w nawierzchni torowej nie nie mogą być okrągłe — muszą mieć ostre krawędzie, gdyż w ten sposób zazębiają się ze sobą i utrzymują wszystko w miejscu. Z tego powodu nie można używać zwykłego żwiru, który powstaje w wyniku naturalnych procesów wietrzenia i erozji. Żwir ma bardziej zaokrąglony kształt, przez co kamienie rozjeżdżałyby się na boki.
W kolejnictwie ciągle dokonuje się postęp. Drewniane podkłady zostały wyparte przez sprężony beton i stal. Niektórzy przewoźnicy eksperymentują także z innymi rodzajami materiałów. Jadnak mimo postępu nikt jeszcze nie wpadł na pomysł tańszej i lepszej alternatywy dla tłucznia.
Źródła:
https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/why-are-there-crushed-stones-alongside-railway-tracks-9901432.html
https://www.indiatoday.in/education-today/gk-current-affairs/story/why-are-there-stones-on-railway-tracks-1582384-2019-08-19