Jeżeli przyjrzymy się ciężarówkom, możemy dostrzec, że niektóre z nich jadą z kołami unoszącymi się nad drogą. Wiele osób zakłada, że są to koła zapasowe. Nie jest to prawda – uniesione w powietrzu koła pełnią zupełnie inną rolę.
Dodatkowe koła w ciężarówkach
Uniesione w powietrzu koła są po to, aby pomóc lepiej rozłożyć ciężar, gdy pojazd przewozi ciężki ładunek. Dodatkowe koła w ciężarówkach są przymocowane do specjalnych osi zwanych osiami wleczonymi lub osiami podnoszonymi. Ich ustawieniem steruje kierowca, lub automatyczny system, który opuszcza oś, gdy przekroczony zostaje dopuszczalny nacisk na pozostałe osie. Dzięki temu pojazd spełnia wymagania dotyczące nacisku na drogę, a jednocześnie zachowuje większą stabilność i bezpieczeństwo jazdy.
Niektóre samochody ciężarowe posiadają także dodatkowe koła opuszczane z tyłu, za pojazdem. Ich zadanie jest podobne — lepsze rozłożenie masy przewożonego ładunku, co pozwala uniknąć nadmiernego obciążenia głównych osi.
W przypadku lżejszych ładunków lub jazdy bez obciążenia koła zostają podniesione. Rozwiązanie to przynosi szereg korzyści: zmniejsza tarcie, ogranicza zużycie paliwa, a także wydłuża żywotność łożysk i opon. Ma to też istotne znaczenie przy naliczaniu opłat drogowych. Liczba osi pojazdu jest jednym z czynników wykorzystywanych do obliczania stawek za przejazd, dlatego podnoszenie dodatkowych kół pozwala obniżyć koszty.
Warto pamiętać, że przepisy w tym zakresie różnią się w poszczególnych krajach, także w obrębie Unii Europejskiej. Kierowca lub firma transportowa musi zatem zapoznać się z lokalnymi regulacjami, aby uniknąć nieporozumień podczas przejazdu.
https://www.youtube.com/watch?v=AvgDYT83mqs
Źródła:
https://jalopnik.com/why-some-trucks-have-those-extra-wheels-that-dont-alway-1837946524
https://mytocz.eu/pl/etoll/changes-2021
https://www.toll-collect.de/pl/toll_collect/rund_um_die_maut/gewichtsklassen_2019/gewichts__und_achsklassen.html
https://omega-pilzno.com.pl/oplaty-drogowe-w-europie-transport-ciezki/
Tak, szczególnie istotne jest to przy bardzo ciężkich ładunkach, aby ciężar rozkładał się na większą liczbę kół. Na stronie firmy świadczącej usługi transportu ponadgabarytowego można zobaczyć na zdjęciach jak wiele par kół mają naczepy specjalistyczne do tego typu ładunków ponadnormatywnych