Czym różni się masło od margaryny?

Czym różni się masło od margaryny?

Masło i margaryna wyglądają identycznie. Mają kremową konsystencję, są żółte i mają takie samo zastosowanie. Istnieją jednak zasadnicze różnice między tymi dwoma produktami.

Masło jest produktem otrzymywanym z mleka zwierzęcego (najczęściej krowiego). Na skutek ubijania śmietany dochodzi do łączenia się kulek tłuszczu, co w efekcie prowadzi wytworzenia grudek masła. Chociaż masło jest powszechnie używane w kuchniach na całym świecie, w ostatnich latach stało się tematem kontrowersji, ze względu na zawartość tłuszczów nasyconych, które podnoszą poziom cholesterolu.

Margaryna jest często reklamowana jako zdrowa alternatywa dla masła, jednak niekoniecznie jest to prawdą. Tak naprawdę słowem „margaryna” można określić każdy substytut masła. Wymyślił ją w 1869 roku francuski chemik Hippolyte Mege-Mouries na potrzeby konkursu na zamiennik masła. Pierwsza margaryna była ubijana z mleka i łoju wołowego. Obecnie stosuje się inne składniki. Na ogół są to: olej roślinny, woda, sól i emulgatory. Prawo unijne reguluje zawartość tłuszczów roślinnych lub zwierzęcych w margarynie (80–90% dla margaryny, 60–62% dla margaryny o zawartości 3/4 tłuszczu, 39–41% dla margaryny półtłustej). Jeśli produkt posiada mniejsze wartości, nie może być sprzedawany jako margaryna, tylko tłuszcz do smarowania. Dla porównania masło śmietankowe zawiera około 73% tłuszczu.

Jak widać między masłem a margaryną, nie ma znaczącej różnicy w zawartości tłuszczu. Różnice widać kiedy przyjrzymy się rodzajom użytego do produkcji tłuszczu. Najważniejsza jest obecność tłuszczów trans (nienasycone kwasy tłuszczowe), gdyż ich spożywanie sprzyja rozwojowi cukrzycy typu 2 i zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Tłuszcze trans obniżają także płodność i mogą być szkodliwe dla kobiet w ciąży. Margaryna zawiera mniej niż jeden procent tłuszczów nienasyconych, a masło około 3%. Masło jest jednak bogate w różne korzystne dla zdrowia składniki odżywcze, takie jak witamina K2, CLA, czy Omega 3.

Co więc jest zdrowsze: masło czy margaryna? W większości przypadków odpowiedzią jest margaryna, jednak trzeba pamiętać, że jej skład jest różny. Lepsze marki są wzbogacane o dodatkowe witaminy i składniki odżywcze, natomiast masło zawiera je niezależnie od marki. Masło ma jednak więcej szkodliwych tłuszczów. Jeśli więc przy wyborze produktu kierujesz się korzyściami zdrowotnymi, najlepiej sprawdź informacje na etykiecie.

Źródła:

https://fit.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/co-jesz/tluszcze-trans-sa-niebezpieczne-gdzie-wystepuja-tluszcze-trans-aa-bXws-H4cF-Q3rj.html

https://foodstruct.com/compare/butter-vs-margarine

https://www.healthline.com/nutrition/butter-vs-margarine

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6950612/

Leave a Reply

Your email address will not be published.